Revanche op de Varsselring

Een raceweekend waar altijd het hele jaar naar uit wordt gekeken; namelijk de straatraces op het circuit van de Varsselring! Het is de thuis race van het hele team, wat op fiets afstand ligt en dat maakt het ook voor iedereen wel heel speciaal.
Afgelopen jaar kende het team heel veel elektronische pech waardoor er bijna niet gereden kon worden en als er wel gereden werd was het met een sputterende motor. Al deze problemen zorgden voor een teleurstellend weekend, waar niet gestreden kon worden voor de gewenste posities. Daarom was iedereen er erg op gebrand om dit jaar voor een revanche te gaan. Naast namelijk de deelname aan de BeNeLux Trophy werd er ook deelgenomen als gastrijder in het IRRC. Een competitie wat bekend staat om de stratencircuits waar ze alleen op rijden. De rijders zijn hier dan ook gespecialiseerd in. In beide klasses bleek er een flinke wisselwerking te zijn van coureurs die in beide klasses deelnamen.

Op zaterdag stonden er vier kwalificaties op het programma. Twee voor de BeNeLux Trophy en twee voor het IRRC, die elkaar om en om afwisselden.
In de eerste kwalificatie van de BeNeLux Trophy bleek het toch weer even wennen voor Thijs. Helemaal omdat er een flink contrast is tussen een permanent circuit en een stratencircuit. De baan is een stuk smaller en er is natuurlijk weinig tot geen uitloop naast de baan. Dus één foutje kan flink afgestraft worden.
Helaas bleek dit ook de aller eerste kwalificatie. Een zware valpartij van een andere rijder zorgde ervoor dat de kwalificatie een lange tijd werd stilgelegd. Na bijna een uur kon de sessie hervat worden over enkele resterende minuten. Gelukkig wist Thijs zich ondanks dit goed te herpakken en wist de rondetijden flink te verbeteren.
Aan het einde van de twee BeNeLux Trophy kwalificaties lukte het Thijs om zijn tijd in de laatste ronde nog aan te scherpen en zo de pole position te pakken. De perfecte uitgangspositie voor de wedstrijden op zondag!

Voor de kwalificaties van het IRRC wist Thijs gestaagd verder te werken aan de afstelling van de motor en zo de rondetijden aan te scherpen. Door de drukte op de baan bleek dit alleen niet altijd even makkelijk, waardoor een aantal snelle rondes afgebroken moesten worden.
In dit sterkte veld wist Thijs uiteindelijk een verrassende 4de tijd neer te zetten, zeker aangezien hij aangaf dat er echt meer in had kunnen zitten.

Met een 1ste startplek in de BeNeLux Trophy en een 4de startplek in het IRRC, werd er met goede moed naar zondag gekeken.

Op zondag werden er vier wedstrijden verreden, wederom weer per klasse twee die zich afwisselden.
Er werd net als op zaterdag gestart met de BeNeLux Trophy. Thijs had een prima start, maar bleek wat voorzichtig met het induiken van de eerste bocht waardoor hij toch terug verwezen werd naar de tweede plek. Thijs wist deze plek al snel weer terug te veroveren en probeerde doormiddel van goede rondetijden te rijden, die sneller waren dan in de kwalificatie, weg te rijden. Alleen dit lukte niet helemaal.
Het grootste deel van de race heeft Thijs op kop gelegen, met de tweede man vlak achter hem. Thijs maakte, zoals hij zelf naderhand aangaf, een hele slordige fout. Deze fout zorgde ervoor dat hij werd terug verwezen naar de tweede plek. Met één laatste poging, probeerde Thijs in de laatste ronde en laatste bocht de eerste plek over te nemen. Helaas stapte de motor net te ver opzij waardoor Thijs iets wijd ging en toch weer terug verwezen werd naar de 2de plaats.
Balend kwam Thijs richting het podium gereden. Zoals hij zelf aangaf voelde hij zich super sterk en één slordig foutje wordt gelijk hard afgestraft. Echter kon er niet lang gebaald worden aangezien de eerste IRRC race vrij kort op het tijdschema zou volgen.

De eerste IRRC race was bijna een kopie. Een goede start zorgde ervoor dat Thijs voor de eerste bocht kon opklimmen van plek vier naar de tweede plek. Met een groep van drie man, waaronder Thijs, wisten ze direct weg te rijden van de rest van het veld. Thijs voelde zich sterk en wist na enkele rondes de kop over te nemen.
Flink in gevecht wist Thijs als leider de laatste ronde in te gaan en wist hij dat de tweede man minimaal nog één poging zou doen om Thijs te passeren.
Thijs verwachtte dat dit in de laatste bocht zou gebeuren, maar buiten zijn verwachting om kwam de actie een bocht eerder en lukte het Thijs niet om zijn positie te verdedigen. Waardoor Thijs wederom weer als tweede over de finish kwam.
Hier baalde Thijs dan ook weer flink van omdat hij twee keer zo dichtbij was om de overwinning te pakken. Gelukkig kon er in de middag voor de tweede wedstrijden een nieuwe poging gedaan worden om voor het eerste trede te gaan.

Na de middag pauze stond de tweede BeNeLux Trophy race op het programma en Thijs was erop gebrand om weer voor de overwinning te gaan en zo revanche te nemen.
De start was hetzelfde als de eerste BeNeLux Trophy race en Thijs dook als tweede de eerste bocht in. In tegenstelling tot race 1 probeerde Thijs nu de race iets meer af te wachten. Dit zorgde er alleen voor dat Thijs in de eerste ronde al terug verwezen werd naar plek drie. Al snel had Thijs door dat hij sterker was dan zijn voorgangers en besloot zich toch langzaam naar voren te werken.
Met een uitremactie wist Thijs enkele rondes later de kop over te nemen. Met een aantal snelle rondes daarna reed Thijs weg van de rest van het veld en wist na 9 rondes zijn voorsprong maar liefst uit te breiden naar 6 seconden en zo als eerste over de finish te komen.
Zowel Thijs als heel het team waren super tevreden met dit resultaat. Dat het toch gelukt is om revanche te nemen én als lokale rijder op het hoogste trede te kunnen staan!

Voor de vierde en laatste wedstrijd, tevens ook die van het IRRC was dit de laatste wedstrijd, waren de weersvoorspellingen niet al te goed. Voorafgaand aan de wedstrijd werd in overleg met het team besloten dat wanneer het flink zou regenen we niet van start zouden gaan om zo geen overbodige risico’s te nemen. Gelukkig bleef de regen uit en kon er van start gegaan worden.
Thijs had een erg goede start en wist voor de eerste bocht al op te klimmen van plek 4 naar plek 2. Door een goede exit uit de eerste bocht lukte het zelfs om direct de kop over te nemen.
Na enkele rondes kwamen plots toch de regenvlaggen naar buiten, wat inhoud dat het regent en de baan nat kan wezen. Op dit moment had Thijs al een mooie voorsprong opgebouwd. Goed kijkend naar hoe de baan erbij bleef liggen, probeerde Thijs zijn tempo aan te houden zodat de achtervolgende concurrentie het gat niet zou dichten.
De rondetijden van Thijs bleven continu sneller worden. Zelfs met de regendruppels. Waardoor Thijs na een 9 tal rondes met een voorsprong van maar liefs 7,5 seconden over de finish kwam en zo weer een mooie overwinning wist te behalen.

En zo kon het weekend zeer tevreden afgesloten worden met twee keer een tweede plaats en twee overwinningen. Resultaten die niemand had zien aankomen. Dat ze dan toch lukken en ook nog eens op het ‘thuis’ circuit, dat maakt het dan alleen maar mooier!

Na dit drukke weekend, zal de motor weer flink nagekeken worden om er zo weer strak bij te staan tijdens de derde wedstrijd van de BeNeLux Trophy op het circuit in Mettet op 27 en 28 mei!

Thijs over het weekend: ‘Ik kan niet anders zeggen dan dat het een super weekend is geweest. Zeker na alle pech afgelopen seizoen gedurende dit evenement, had ik dit zeker niet verwacht. De motor voelde dit weekend ook echt super aan!
Helaas werd één foutje in de eerste race heel erg hard afgestraft, maar aan de andere kant heb ik in de tweede wedstrijd een goede revanche genomen en wist ik met een mooie voorsprong te winnen.
Ook de wedstrijden in het IRRC gingen super en hier had ik zeker niet verwacht om mee te vechten voor de overwinning, aangezien het allemaal straatrace specialisten zijn en wij maar een enkele keer een uitstap richting een stratencircuit maken.

Om deze resultaten voor het thuis publiek, sponsoren en supporters, te mogen behalen op een circuit in de Achterhoek kunnen we niet anders dan met een mega goed gevoel terug kijken! Ik wil dan ook mijn sponsoren bedanken, maar vooral ook mijn team. Want door deel te nemen in 2 klasses had niet alleen ik een heel druk schema, maar zij ook! Elke sessie stond de motor er namelijk weer perfect bij!

De volgende wedstrijd voor de BeNeLux Trophy staat a.s. weekend (27 & 28 mei) weer op het programma, namelijk op het circuit van Mettet (België). Dit zal voor Thijs wederom weer erg wennen worden, aangezien het zeker 10 jaar geleden is dat Thijs op dit circuit gereden heeft. Dat waren tevens ook nog eens de aller eerste meters op een supersport motor destijds.
Van tevoren was het niet mogelijk voor het team om er te trainen. In de eerste kwalificatie zal direct de eerste meters gemaakt worden op dit circuit met de superbike. Na de goede resultaten op de Varsselring gaat het team er weer alles aan doen om goede resultaten te behalen en er een mooi weekend van te maken.
Het tijdschema voor dit weekend is als volgt:
Zaterdag:
Kwalificatie1:     11:30 - 11:50
Kwalificatie 2:    15:20 – 15:40

Zondag:
Race 1:                9:40       18 Ronden
Race 2:                17:40     18 Ronden
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.