Op 27 & 28 mei stonden de 5de en 6de wedstrijd van het seizoen op het programma voor de BeNeLux Trophy in het Belgische Mettet.
Mettet is een circuit met een lange historie, zo was het vroeger een stratencircuit, maar tegenwoordig is naast de originele start finish een permanent circuit aangelegd. Een wedstrijd op het circuit van Mettet, hield voor Thijs in dat dit een nieuw circuit was. Helaas bleek het ook niet mogelijk om voorafgaand aan het wedstrijd weekend op dit circuit te trainen. Alle meters moesten dus gemaakt worden gedurende de kwalificaties.
De eerste kwalificatie stond in het teken om zo snel mogelijk de baan te leren kennen, zodat in de kwalificatie echt voor een rondetijd gegaan kon worden.
Naast dat Thijs deze sessie niet lekker op de motor zat, bleek het leren kennen van de baan niet zo eenvoudig. Zo bleken er toch een behoorlijk aantal lastige punten op dit korte circuit, van 2,2 kilometer en werd duidelijk dat baankennis een belangrijke rol zou gaan spelen in het rijden van een snelle rondetijd.
Voor kwalificatie 2 werden er nog enkele kleine wijzigingen gemaakt aan de afstelling van de motor. Deze aanpassingen gaven Thijs gelukkig het gevoel wat hij graag wilde op dit circuit. Gezien zijn geringe baankennis deed Thijs er alles aan om een goede rondetijd eruit te persen en zo een goede startplek te bemachtigen voor de wedstrijden op zondag. Ronde na ronde werd er progressie geboekt. Na een aantal rondes en een voorlopige 6de startplek bemachtigd te hebben, stuurde Thijs de pitstraat in aangezien de motor te warm werd onder het rijden en voor een kleine aanpassing. Om de temperatuur van de motor niet nog verder te laten stijgen werd de motor uitgezet. Helaas toen de aanpassing gemaakt was en Thijs weer de pitstraat uit wilde sturen wilde de motor, gezien zijn hoge temperatuur, niet meer starten en kwam er een vervroegd einde aan Thijs zijn kwalificatie. Gelukkig wisten andere rijders hun tijd niet meer te verbeteren, wat inhield dat Thijs op zondag als 6de aan de wedstrijden mocht beginnen.
In de races op zondag wist Thijs de progressie door te zetten. Voor race 1 had Thijs een goede start en kon opklimmen tot plek 4. Tijdens het aanhaken bij de kopgroep merkte Thijs direct dat hij met een beter gevoel op de motor zat ten opzichte van zaterdag. Dit gaf Thijs ook de mogelijkheid om veel te leren en te kijken bij de rijders met meer baankennis.
Dit bleek erg leerzaam en de rondetijden van Thijs daalden flink. Helaas bleek dit alleen net niet genoeg en werd terug verwezen naar plek 5. Ondertussen was er al een flink gat ontstaan naar de 6de man. Thijs probeerde zijn voorsprong naar achteren niet kleiner te laten worden en bleef zijn tijden verbeteren om zo race 2 beter voor de dag te komen. De laatste paar rondes had Thijs nog wel veel last van achterblijvers, aangezien Thijs deze net op ongelukkige plekken van het circuit tegen kwam. Hierdoor verloor hij wel enige tijd. Gelukkig bleek het gat naar achter groot genoeg te zijn en kwam Thijs na 18 rondes als 5de over de finish.
Voor race 2 had Thijs een wat mindere start. Met het insturen van de eerste bocht kwam Thijs in het gedrang terecht, waardoor hij zelfs wat plekken verloor. Gelukkig wist Thijs deze snel terug te pakken. Daarentegen creëerde de kopgroep gelijk een gat richting zijn achtervolgers. Thijs wist dat wanneer hij nog een kans wilde op één van de topposities dat dit gat zo snel mogelijk gedicht moest worden.
Beetje bij beetje werd dit gat ronde na ronde verkleind, totdat Thijs na een 9 á 10 rondes de aansluiting had gevonden met het gevecht om plek 2. Helaas kwam op dat moment ook de rode vlag naar buiten ivm een zware valpartij.
Eenmaal in de pitstraat werd al snel duidelijk dat de race herstart zou worden over 5 rondes. Door het rustige rijden naar de pitstraat en de weinige windkoeling, was de temperatuur weer flink opgelopen. Om er dus voor te zorgen dat de motor niet aan de kook raakt gedurende het opstellen op de start grid, moesten de sighting en warm up rondes zeer langzaam gereden worden. Zodat de temperatuur van de motor zo snel mogelijk zou afnemen. Helaas zorgde dit er wel voor dat de banden redelijk afgekoeld waren.
Voor de herstart had Thijs een hele goede start en klom zelfs op naar P2. Thijs vocht voor wat hij waard was maar de achterband gaf echt geen grip meer, waardoor Thijs terug zakte naar plek 5. Een laatste poging en een goede exit de laatste bocht uit, wist Thijs de 4de positie weer terug te veroveren. Na 5 rondes kwam Thijs als 4de over de finish.
Zeer tevreden en ook trots kijkt het hele team dan ook terug naar de wedstrijden op Mettet. Een nieuw circuit en dat het dan lukt om zulke stappen te maken. Is dan ook iets om super trots en tevreden over te zijn!
Het team kijkt alweer uit naar de volgende wedstrijden. En is alweer druk bezig met de voorbereidingen hiervoor.
Thijs over het weekend: ‘Na een succesvol weekend op de Varsselring, begon dit weekend helaas wat moeizamer. Op een nieuw circuit en dan gelijk moeten beginnen in een kwalificatie maakte het er niet makkelijker op. Daarnaast hadden we ook nog een klein technisch mankement in de tweede kwalificatie waardoor ik ook nog eens de o zo benodigde meters miste. Daarnaast ben ik wel tevreden met de resultaten. Elke sessie hebben we flinke progressie geboekt en in race 1 lukte het al om de tijden te rijden, welke de kopgroep ook reed. Dus dan kan ik niet meer dan er tevreden over zijn. Tuurlijk hadden we graag mee willen vechten om de overwinning, maar door de geringe baankennis en dat het voor ons niet mogelijk was om daar te trainen, zat er niet meer in dan dit.’
De volgende wedstrijd op de wedstrijd kalender van de BeNeLux Trophy staat alweer snel op het programma.
Namelijk op 10 en 11 juni op de Nürburgring (GP-strecke). Dit is een baan welke Thijs van afgelopen seizoen nog kent.
Om extra goed voorbereid aan het wedstrijdweekend op de Nürburgring te beginnen, zal er op de vrijdag extra getraind worden door het team en kunnen de nodige dingen geprobeerd worden.
Het tijdschema is als volgt:
Zaterdag
Kwalificatie 1: 9:35 – 9:55
Kwalificatie 2: 12:55 – 13:15
Zondag
Race 1: 9:55 – 10:25
Race 2: 15:45 – 16:15
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
U bent van harte welkom en de koffie zal klaarstaan bij onze tent!