Op zaterdag 16 en zondag 17 april werden de eerste wedstrijden de Benelux Trophy kalender verreden in het Franse Croix- en Ternois.
Vrijdag 15 april heeft Thijs nog een extra trainingsdag gereden om zo snel mogelijk aan het voor Thijs nieuwe circuit te wennen. Maar ook om nog wat extra meters te kunnen maken voor meer motorgevoel.
Ondanks dat het gevoel goed was en er kleine, maar goede, stappen werden gemaakt met de afstelling. Kwam er een motorstoring tevoorschijn, die ervoor zorgde dat de motor de bocht uit erg beroerd liep. Gedurende de dag werd er hard gezocht naar de oplossing, helaas werd deze niet gevonden. Wel werden er continu stappen gemaakt met de motor maar de rondetijden bleven omlaag gaan.
Op de zaterdag stonden twee kwalificaties op het programma. Voor Thijs de eerste echte meting dit seizoen.
In beide kwalificaties werden er flinke stappen gemaakt qua rondetijd (ondanks de motorstoring) , en werden er nog diverse aanpassingen geprobeerd. Beide kwalificaties wist Thijs dan ook een 6de starttijd neer te zetten. Dit zorgde voor een goede uitgangspositie voor de wedstrijd dag. Over het algemeen is Thijs een goede starter en met een startpositie op de tweede rij kan dit zorgen voor een goede positie aan het begin van de wedstrijd.
Gedurende de avond werd er wederom hard gewerkt om de oorzaak van de elektronische problemen te vinden. Velen uren verder was na wat hulp de mogelijke oorzaak gevonden, maar om dit zeker te weten moest een onderdeel vervangen worden. Helaas had zowel het team als vele andere teams op het paddock dit onderdeel niet bij zich. Er moest dus gewoon met dit probleem gereden worden, wat verre van ideaal was.
Voor de zondag stonden er twee races op het programma. Toch enig gespannen in parc ferme keek Thijs met goede moed naar de wedstrijd.
Voor de eerste race had Thijs een goede start en kon gelijk een plaats pakken. Na de eerste ronde gereden te hebben, bleef vreemd genoeg de storing weg en liep de motor erg goed. Dit gaf Thijs veel vertrouwen en de motor deed precies wat hij wilde. Binnen een korte tijd klom Thijs op tot de derde positie en opende hij de jacht op de tweede positie. Eenmaal een gat te hebben geslagen naar zijn achtervolgers, kwam plots de storing weer terug. Thijs deed er alles aan om dit zo min mogelijk invloed te laten hebben op de rondetijden. Halverwege de wedstrijd kwam de rode vlag naar buiten vanwege flinke valpartij van de coureur liggende op de twee plaats.
Eenmaal in de pitstraat werd duidelijk dat er een compleet nieuwe wedstrijd verreden zou worden over een 6 tal rondes.
Voor de herstart mocht Thijs van de twee positie van start gaan. Hoewel de storing van de motor wederom terug bleef komen, wist Thijs dit 6 rondes vol te houden en zo als 2de over de finish te komen. Voor zowel Thijs als het team volledig onverwacht, aangezien dit een nieuw circuit is voor Thijs. Daarnaast was het gehele weekend al zoeken naar een storing die niet op te lossen was tijdens dit weekend.
Echter kon de blijdschap maar voor korte tijd zijn, aangezien de motor direct weer klaar gemaakt moest worden voor de tweede wedstrijd die middag.
De start voor de tweede race was wederom goed en Thijs wist weer een aantal plaatsen goed te maken. Ondanks de wederom optredende motorstoring was het gevoel met de motor wel goed en kon Thijs de derde positie pakken. De concurrentie was de druk flink aan het opvoeren maar Thijs wist de 3de positie de gehele race vast te houden en kwam als 3de over de finish in race 2.
Weer een mooi resultaat en helemaal super dat het seizoen zo begonnen kon worden.
Thijs over het eerste weekend in Croix-en Ternois: ‘Het eerste race weekend van 2022 zit er weer op! En het was wel weer een mooie maar toch ook wel een bijzondere. Zo was het eerst nog maar de vraag of ik überhaupt wel van start kon gaan, aangezien ik een week voorafgaand aan de wedstrijden nog geopereerd was aan mijn neus. En dus toestemming van de arts moest krijgen om te kunnen starten. Daarnaast kregen ook wij te maken met flinke leveringsproblemen van de banden. Zo moesten we van start gaan op hardere compounds, ten opzichte van de rest van het veld en moesten we op de heenweg zelfs omrijden om een voorband ergens op te halen. Gelukkig was Jolanda van Westrenen zo vriendelijk was om banden beschikbaar te stellen voor ons, dus Jolanda heel erg bedankt!
Zo was het een compleet nieuw circuit voor mij en tot slot kregen we op het circuit ook nog eens te maken met flinke elektronische problemen. Dus dat we dit weekend deze resultaten hebben behaald, kan ik alleen maar heel erg tevreden mee zijn. Ook geeft het wel aan dat we sterk de winter uit zijn gekomen! En ik kijk dan ook alweer onze thuisrace op de Varsselring!
Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om daar langs te komen en te kijken naar allerlei mooie wedstrijden. Kom gerust langs bij onze tent voor een kop koffie/drankje en dan zullen we er met z’n allen een heel mooi weekend van maken!’
De volgende wedstrijd wordt op 30 april en 1 mei verreden op de Varsselring. Dit is het thuiscircuit voor iedereen binnen het team.
Iedereen is er dan ook flink op gebrand om er met z’n alleen een mooi resultaat neer te zetten voor het thuis publiek.
Het tijdschema voor de wegraces op de Varsselring is als volgt:
Zaterdag 30 april:
- Kwalificatie 1 Benelux Trophy Superbike: 9:45 - 10:05
- Kwalificatie 1 IRRC: 10:30 - 10:50
- Kwalificatie 2 Benelux Trophy Superbike: 13:45 - 14:05
- Kwalificatie 2 IRRC: 15:30 - 15:50
Zondag 1 mei:
- Race 1 Benelux Trophy Superbike: 9:25 9 Rondes
- Race 1 IRRC: 11:50 9 Rondes
- Race 2 Benelux Trophy Superbike: 13:50 9 Rondes
- Race 2 IRRC: 16:15 9 Rondes
Het volledige tijdschema kunt u onderstaand vinden.
Tijdschema_HAMOVE_2022_publicatieversie_rev1
Zoals altijd staat de koffie klaar en bent u welkom bij onze tent op het paddock!