Op 1 t/m 3 juli werd het derde wedstrijd weekend van de BeNeLux trophy Superbike op de Nürburgring verreden. Sinds de wedstrijden op de Varsselring (Hengelo gld) is het door het team keihard gewerkt om de problemen aan de motor op te lossen. Gezien de weinige meters werd er besloten om op de Nürburgring een dubbel programma te gaan rijden en ook deel te nemen aan de wedstrijden van het IDC (International Dutch Championship). Aan dit kampioenschap heeft het team afgelopen jaren deelgenomen. Naast het harde werken van het team aan de motor, zijn ook de motorpakken door de Zilveren Naald goed gecontroleerd en onder handen genomen. Waarvoor dank!
De eerste training werd met spanning afgewacht of de storingen weg zouden blijven of niet, aangezien de storingen alleen optraden op ‘hoge’ snelheid.
Gelukkig werd al snel duidelijk dat de problemen aan de motor eindelijk verholpen waren. Thijs kon goed zijn rondes rijden en werken aan het vertrouwen in de motor. Dit was ook te zien in de rondetijden en zoals Thijs aangaf beter dan verwacht.
Aan het einde van de traingingen en kwalificaties wist Thijs de pole position in de BeNeLux trophy te behalen. Bij het IDC wist Thijs ondanks dat hij de tweede kwalificatie niet van start kon gaan, toch een 6de startplek te behalen. Ondanks de 6de startplaats had Thijs er alle vertrouwen dat toch mee zou kunnen strijden om te topposities.
Op de zaterdagavond werden ook van beide competities de eerste races verreden. Er werd gestart met de eerste IDC race. Thijs had een prima start en kon gelukkig alle chaos, door het veel te laat remmen van enkele coureurs, ontwijken in de eerste bocht. Hierdoor wist hij echter wel een aantal plekken te winnen en kwam zo al vrij snel op P3 te liggen. Vanaf de eerste ronde was al duidelijk dat Thijs samen met de eerste en tweede man, een hoger tempo hadden dan de rest van het veld. Na even in gevecht te hebben gelegen besloot Thijs de race even iets meer te bekijken vanaf P3 en meer in zijn eigen ritme te komen. Maar op het moment dat Thijs zich wilde gaan mengen in de strijd, werd er met de rode vlag gezwaaid en was het einde wedstrijd. De wedstrijd werd ook niet meer hervat doormiddel van een herstart, waardoor Thijs in de eerste race van het weekend als derde over de finish kwam. Hier werd flink van gebaald, maar hij had ook laten zien dat er met de kopgroep meegestreden kon worden.
Vol goede moet werd er dan ook de eerste BeNeLux trophy in gegaan.
Voor de eerste BeNeLux trophy race had Thijs een erg goede start en kon op de eerste positie liggend de eerste bocht in duiken.
Helaas begon de motor na 1,5 ronde een beetje sputteren, waardoor Thijs uit de kopgroep moest lossen. Een ronde later besloot Thijs de pitstraat in te rijden en zich terug te trekken uit de wedstrijd en kwam er een DNF achter zijn naam te staan. Ondanks het flinke balen van de uitvalbeurt en het laten liggen van de punten voor het kampioenschap, wist het team dit probleem snel op te lossen en kon de motor klaargezet gaan worden voor de wedstrijden op zondag.
De warming up op de zondag werd door Thijs gebruikt om alles aan de motor nog even te controleren voor de wedstrijd en om alvast in het ritme te komen.
Op zondag werd er als eerste gestart met de tweede BeNeLux trophy wedstrijd. Na een goede opening van de wedstrijd ontstond er een flink gevecht met drie man om de podium posities. Ondanks de vele positie wisselingen wisten Thijs en zijn concurrenten een flink gat te slaan op de rest van het veld. Helaas lukte het Thijs niet om nog een inhaalactie effectief te laten zitten. Dus moest Thijs genoegen nemen met plek 3.
Zowel Thijs als het team kijken hier dan ook zeer tevreden op terug. Heel de race was mega spannend en er kon niet voorspeld worden wie hem ging winnen. De rondetijden waren snel en tot slot kwamen ze binnen een seconde over de finish.
Dit alles smaakte naar meer en er stond nog één wedstrijd op het tijdschema.
Uit kosten besparende gedachten werd er besloten van start te gaan op dezelfde banden als waarmee in de tweede BeNeLux trophy race werd gestart. Ook zou dit direct voor het team een goede test zijn, hoe de banden zich zouden houden over een ‘langere’ afstand.
Heel het weekend had Thijs goede starts en zo ook deze wedstrijd weer. In tegensteling tot de eerste IDC race, zat Thijs er de eerste rondes wel lekker in en kon zich direct mengen om de topposities. Het leek ook weer een kopie te worden van de eerste race. Met 3 man wisten ze de rest van het veld op grote afstand te rijden. Er ontstond een flink gevecht, waarin regelmatig van posities werd gewisseld. Thijs besloot rustig zijn kans af te wachten en in de laatste ronde toe te slaan. Vanaf P3 wist Thijs de laatste ronde de kop over te nemen en leek af te stevenen op een overwinning, maar kon helaas ondanks flink verdedigd te hebben een aanval niet tegen houden. In de laatste bocht werd nog een contour actie ingezet, maar helaas kwam Thijs hier net wat ruimte te kort. Waardoor Thijs als tweede over de finish kwam.
Uiteraard had het team graag de overwinning gehad, maar zijn hier toch meer dan tevreden mee. Er werd namelijk niet gedacht dat er met de oudere banden toch nog zo goed meegedaan kon worden om te topposties. Het weekend zo afsluiten, na toch een beetje pech aan het begin, doet het team goed.
Thijs over het weekend: ‘Ik denk dat we als team trots mogen zijn hoe we dit weekend zijn teruggekomen. Na de kleine storingen in het begin, hebben we een sterke revanche gehad en mooie podium posities behaald. Uiteraard wil je altijd meer, maar helaas waren we in de gevechten net niet het sterkst.
Ook qua rondetijden en setting van de motor hebben we dit weekend erg goede stappen gemaakt! Het vertrouwen in de motor blijft groeien en dat laat mij ook uitkijken naar de volgende wedstrijd! Ik kan in ieder geval zeggen dat we weer een mega mooi weekend gehad hebben, met mooie resultaten.
Het volgende evenement staat op 23 en 24 juli op de kalender en zal verreden op het Belgische straten circuit van Chimay. Een circuit welke voor Thijs helemaal nieuw zal wezen en aangezien het een stratencircuit is, is het de taak om zo snel mogelijk het circuit te leren kennen want extra trainingsgelegenheden zijn er niet.
Wel zal er wederom weer een dubbel programma verreden worden. Zo zal er net zoals op de Varsselring in het IRRC gestart worden als in de BeNeLux trophy.
Het tijdschema is als volgt:
Zaterdag 30 april:
- Kwalificatie 1 Benelux Trophy Superbike: 9:00 - 9:20
- Kwalificatie 1 IRRC: 11:00 - 11:20
- Kwalificatie 2 Benelux Trophy Superbike: 14:20 - 14:40
- Kwalificatie 2 IRRC: 16:20 - 16:40
- Race 1 Benelux Trophy Superbike: 18:30 10 Rondes
Zondag 1 mei:
- Race 1 IRRC: 10:35 10 Rondes
- Race 2 Benelux Trophy Superbike: 14:25 10 Rondes
- Race 2 IRRC: 16:35 10 Rondes
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
horaire-uurtabel-timetabel_open_trophy_chimay_23_24.07.2022
Zoals altijd staat de koffie klaar en bent u welkom bij onze tent op het paddock. Alleen zal deze naar alle waarschijnlijkheid niet toegankelijk zijn voor publiek. Aangezien het paddock zich aan de binnenkant van het circuit begeeft en er maar enkele oversteek momenten mogelijk zullen zijn.