Race 4 van het seizoen stond in het teken van de hagelnieuwe BMW S1000RR waarmee Thijs de rest van het seizoen zal rijden. De motor kon dinsdag voorafgaande aan de race worden opgehaald en moest dus in 2 dagen worden omgebouwd van een wegmotor naar een racemotor. Door haast dag en nacht door te werken werd de deadline gehaald en stond het team vrijdag klaar voor een dag trainen om zo de motor te leren kennen en zo goed mogelijk af te stellen voor de race van zaterdag.
De hele vrijdag werd besteed aan het afstellen en het leren kennen van de motor. In ochtendsessie werd het tempo rustig opgebouwd mede voor het behoud van de motor. s’Middags kon er echter los gegaan worden en Thijs kwam er al snel achter dat hij op een compleet andere fiets reed dan op de BMW van 2018. Na elke sessie werd de motor aangepast aan Thijs zijn rijstijl en de dag werd dan ook met een goed gevoel afgesloten met het oog op de race van zaterdag.
De weersomstandigheden waren op zaterdag de hele dag wisselvallig, regen, harde wind en dan een weer erg snel opdrogende baan. Erg moeilijk voor alle teams om hun bandenkeuze te maken gedurende de 1e kwalificatie. Omdat het net voor de 1e kwalificatie had geregend besloot het team om op regenbanden te starten maar na 2 ronden kwam Thijs al binnen om naar slicks te wisselen omdat de baan mede door de harde wind en zon erg snel droog was geworden. In snel tempo werden de banden door het team gewisseld en hij kon zo toch nog 2 ronden rijden op een droge baan en kwam daarbij uit op een keurige 5e startpositie. Een positie waar het team tevreden mee was met in het achterhoofd het geringe aantal kilometers die er met de nieuwe motor gereden was.
Voor de 2e kwalificatie werd besloten om niet naar buiten te gaan omdat de baan nat was en het begon te regen waardoor de tijd uit de eerste sessie toch verbeterd kon worden. Aangezien er bijna niemand naar buiten ging bleef Thijs zijn 5e tijd dan ook staan en mocht hij de race vanaf de 2e startrij starten. De wedstrijd werd gelukkig onder droge omstandigheden verreden, Thijs had een erg goede start en dook als 3e de eerste bocht in. Meteen merkte hij dat het met de afstelling van de motor niet goed zat. Niet zo gek want de afstelling was gebaseerd op de 3 eerder verreden sessies en in deze setting had Thijs nog niet gereden. Het achterwiel was tijdens het hard aan remmen voor de bochten moeilijk aan de grond te houden waardoor hij enkele keren de bocht miste en zo telkens enkele plaatsen terug viel. Voor ieders veiligheid besloot Thijs om tijdens de race binnen te komen om een andere afstelling te proberen en de wedstrijd te laten voor wat het was. Op nieuw de baan op werd de rest van de wedstrijd beschouwt als een training om toch maar zoveel mogelijk kilometers te maken en zo te wennen aan de nieuwe motor. Het resultaat was dus niet waar het team op had gehoopt maar er zo wel veel kennis opgedaan voor de volgende race.
Thijs over de race: ‘Voor de start had ik een goede start, maar we hadden de motor niet zoals we hem op de vrijdag hadden wat erg jammer was en ik heel hard moest werken voor de rondetijden. Met name bij aanremmen was de motor heel erg onstabiel waardoor ik met heel erg veel moeite de bocht kon halen, maar vaak ook niet. Maar op een gegevens moment, moest ik er wel verstandig om wezen om de motor de pitstraat in te sturen. Na kort het team te hebben uitgelegd wat er aan de hand was, maakten we een aanpassing in de hoop dat het verholpen zou zijn, waarna ik weer voor enkele rondes de baan op ging. Uiteraard zijn dit niet de resultaten waarvoor we willen rijden, maar we moeten ook niet vergeten dat we de aller eersten in Nederland zijn die met dit model op circuit zitten of hem überhaupt geleverd hebben. En om de motor dan goed afgesteld te krijgen kost gewoon even tijd en met name rijtijd. Wel heeft de motor al laten zien veel potentie in zich te hebben, waardoor we erg positief naar de toekomst kijken. De komende periode gaan we de motor echter helemaal ‘race’ klaar maken, zodat die er de eerst volgende training of wedstrijd helemaal klaar voor is”.