Op zaterdag 30 april en zondag 1 mei stonden de thuis races van het jaar op het programma, namelijk de wedstrijden op de Varsselring. Elke deelname aan dit evenement blijft bijzonder aangezien er altijd vele familie, vrienden, sponsoren en supporters langs komen om het team aan te moedigen. Voorafgaand aan dit evenement is er door het team alles aan gedaan om zo goed mogelijk voorbereid aan dit evenement te beginnen. Zo zou het namelijk een druk weekend worden aangezien er deelgenomen zou worden aan twee superbike klasses, namelijk de BeNeLux trophy (de klasse waarin dit jaar vast deelgenomen wordt) en het IRRC (International Road Racing Championship).
Na de wedstrijden in Croix-en Ternois is er hard aan de motor gewerkt op de problemen op te lossen. Na flink zoeken en een aantal telefoontjes leek er een mogelijk oorzaak gevonden en werd er besloten dat betreffende onderdeel te vervangen.
Met goede moed werd er van start gegaan in de eerste kwalificatie van de dag, namelijk die van de BeNeLux trophy. Maar na twee rondes ging het helaas mis, de motor gaf weer dezelfde storing als bij vorige wedstrijd. Thijs probeerde er het beste van te maken om toch een tijd neer te zetten. Door de storing hield de motor flink in en kon Thijs op dit circuit, waar veel geaccelereerd moet worden om snelle tijden neer te zetten. Niet de tijden rijden die hij voor ogen had. Na 4 rondes en helaas op een zeer snel stuk van het circuit, viel de motor plots uit en kon Thijs nog maar net ontweken worden door een andere coureur. Ondanks dat wist Thijs de motor in de pitstraat te krijgen maar betekende dit wel einde sessie.
Voor de overige kwalificaties werd nog van alles geprobeerd om de problemen te verhelpen. Het uitvallen van de motor bleek gelukkig snel verholpen maar voor de andere storingen kon nog geen oplossing gevonden worden. Wel wist Thijs zijn tijden te verbeteren, maar waren de tijden niet zo snel als in voorgaande deelnames waarin Thijs kon vechten om te podium posities. In het IRRC wist Thijs een 13de startpositie te bemachtigen en in de BeNeLux trophy een 14de startpositie. Uiteraard zijn dit niet de posities waar zowel Thijs als het team graag zou willen zitten, maar gezien de omstandigheden bleek dit het hoogst haalbare.
Na wederom weer flink zoeken en er echt geen oplossing ter plekke gevonden kon worden, werd er binnen het team besloten om de motor weer volledig terug te bouwen naar een ‘straat’ motor (zoals u ook in een motorzaak kunt kopen), maar dan zonder de verlichting etc. Het rijden met de vertrouwde ‘race’ elektronica zou te gevaarlijk zijn in wedstrijd verband. De reden hiervan is dat de motor flink inhoudt en slecht loopt bij het uit accelereren van de bochten en dit door achterliggers niet zal worden verwacht. Dus om ongelukken te voorkomen werd er besloten om de motor volledig terug te bouwen. Tot laat in de avond is er door het team hard gewerkt om alles klaar te krijgen voor de wedstrijd dag. Helaas werden er wederom weer tegen elektronische problemen aangelopen, waardoor het rijden van de eerste BeNelux trophy race op zondag niet mogelijk zou zijn.
Het team stond op het punt om zich terug te trekken voor de rest van het weekend totdat bij een laatste poging de motor toch normaal begon te lopen. Waardoor er zondag toch nog van start kon worden gegaan bij de 2de BeNeLux trophy race en de 2de IRRC wedstrijd.
Helemaal nieuw met de standaard elektronica werd er van start gegaan in de 2de BeNeLux trophy wedstrijd. In de sighting lap en de warmup lap werd er door Thijs flink doorgereden om maar een beeld te krijgen in welke mate dit aan zou voelen en of er toch weer storingen zouden optreden. Gelukkig bleek dit niet het geval en voelde de motor goed aan.
Een goede start zorgde ervoor dat er voor de eerste bocht al een aantal plekken gepakt konden worden. Na een aantal rondes wist Thijs als zelfs op te klimmen naar een vijfde positie. Dit wist die bijna de gehele race vol te houden, totdat in de voorlaatste ronde een coureur onderuit ging en Thijs de 4de positie in zijn schoot geworpen kreeg.
Echter om dit te evenaren tijdens de Thijs zijn tweede wedstrijd van de dag en dus de 2de IRRC wedstrijd zou lastig worden. De start was minder goed en kwam Thijs daardoor in het gedrang terecht. De wedstrijd moest hierdoor van verder begonnen worden. De opmars van Thijs was goed en kon in de tweede ronde alweer enkele posities pakken. Het lukte alleen niet zo snel de voorste rijder van de groep te passeren. Doordat Thijs hierachter enkele ronde vast bleef zitten miste hij de aansluiting met de groep ervoor. Deze positie wist hij de bijna de gehele race vast te houden en reed weg van zijn achtervolgers. Helaas moest hij in de één na laatste ronde toch een plaats vrijgeven en ondanks een poging een de laatste ronde lukte het Thijs net niet om deze terug te winnen. In deze wedstrijd passeerde Thijs als 9de de finish.
Ondanks dat dit net de posities waren waar Thijs graag had willen zitten . Kijkt iedereen super tevreden terug naar hoe het team het weekend heeft kunnen afsluiten. Het is namelijk een lastig en stressvol evenement geweest. Iedereen heeft hard gewerkt om, na alle tegenslagen, het weekend een positief einde te geven!
Thijs over het weekend: ‘In de tweede wedstrijd gingen de rondetijden de goede kant op en daar ben ik zeker tevreden mee. Dat terwijl het eigenlijk pas m’n tweede fatsoenlijke sessie van de het weekend was, waarin de motor het normaal deed. Doordat ik steeds meer ging versnellen liepen we tegen enkele vering probleempjes aan, welke ervoor zorgde dat we in de tweede IRRC race niet verder konden versnellen. Normaal gesproken hadden we dit er op de zaterdag er al uit halen, maar daar was nu op zondag geen sprake meer van. Dit is informatie die we voor volgend jaar in Hengelo goed kunnen gebruiken. Ondanks dat hebben we het pechvolle weekend toch positief kunnen afsluiten. Ik wil dan ook echt het gehele team echt heel erg bedanken voor hun keiharde werk dit weekend! Ik ben dan ook erg trots op het handelen van het team in deze situatie.
De komende periode gaan we dan ook hard opzoek naar wat nu daadwerkelijk de problemen met de elektronica veroorzaakt. Zodat we op tijdens het volgende evenement op de Nurburgring weer goed aan de start kunnen staan.’
De volgende wedstrijd van de Benelux trophy staat gepland op 1 t/m 3 juli in het Duitse Nurburgring. Welke verreden zal worden op de F1 layout van het circuit.
Het tijdschema voor dit evenement is als volgt:
Vrijdag 1 juli:
Kwalificatie 1: 14:20-14:40
Zaterdag 2 juli:
Kwalificatie 2: 10:35-10:55
Race 1: 17:20:17:50
Zondag 3 juli:
Race 2: 11:40-12:10
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
Zoals altijd bent u van harte welkom en zal de koffie klaar staan bij onze tent!