5 t/m 7 augustus stond in het teken van de Jacks Racing days op het TT circuit in Assen. Een auto en motorsport evenement verdeeld over 3 zonnige en warme dagen. Tijdens de Jacks Racing days werden tevens ook de laatste wedstrijden van de BeNeLux trophy verreden. Thijs maakte nog goede kans op de derde plaats in het kampioenschap. Ondanks zijn uitval beurten door de technische problemen was het gat naar zijn directe concurrent dermate klein dat de enigste taak was om voor hem te eindigen in de wedstrijden. In tegenstelling tot de meeste circuits dit jaar, waar alle concurrenten goede baankennis en ervaring hadden. Was het tijdens dit evenement op het TT-circuit andersom, wat in Thijs zijn voordeel kon werken. Daarnaast bleek dit weekend ook éen ideale gelegenheid voor gastrijders uit een hoge competitie om deel te nemen in de BeNeLux trophy, als training voor hun wedstrijd op het TT circuit een week later.
Op zowel vrijdag als zaterdag stond een kwalificatie gepland, waarna er op zondag 2 wedstrijden werden verreden over 14 rondes.
De eerste kwalificatie werd op vrijdag middag verreden. Dit bleek voor Thijs toch even weer wennen. Door de harde wind en de weinige grip welke het circuit had (door waarschijnlijk het vele verschillende rubber door de auto klasses) kon hij niet helemaal zijn ritme vinden op de motor. Zo kostte het veel moeite om de tijden te rijden. Aan het einde van de kwalificatie wist Thijs ondanks dit toch netjes zijn tijden op te bouwen. Wat resulteerde in een 4de tijd, tussen alle gasrijders en als snelste van de vaste BeNeLux trophy rijders.
Na de training werd er een kleine verandering aan de motor gemaakt, om meer grip te krijgen. Al had Thijs het idee dat het meer aan hem lag. Aangezien hij niet lekker op de motor zat deze training en verwachtte dat dit voor de tweede kwalificatie niet nodig zou zijn.
Op zaterdag werd in de vroege morgen de tweede kwalificatie verreden. Door de lagere temperaturen van zowel het asfalt als de omgeving had het team niet verwacht dat alle tijden verbeterd zouden worden. Maar dit bleek niet het geval, bijna iedereen wist zijn tijden flink aan te scherpen. Zo ook Thijs. Hij zat beter op de motor en reed constant sneller. Op ongeveer drie kwart van de training kwam Thijs voor een wijziging aan de setting de pitstraat inrijden. Dit kon nog kort voor het einde van de kwalificatie aangepast worden en geprobeerd worden. Zodat ze hopelijk nog meer de tijd konden verbeteren.
Helaas bleken de veranderingen niet het resultaat te geven als verwacht en bleek het door slijtage van de banden alleen maar slechter te werken. Ondanks een flink verbetering van zijn tijd ten opzichte van kwalificatie 1, leverde het een 7de start positie op voor beide wedstrijden.
Gedurende het resterende van de dag werd er zoveel mogelijk informatie verzameld en werd er met wat hulp een plan voor de setting gemaakt aan de motor.
Op de zondag werd race 1 vroeg in de ochtend verreden en race 2 laat in de middag. Voor de eerste race had Thijs een matige start, maar wist zich tijdens de eerste ronde te vechten richting een 5de plek. De kopgroep bleek vanaf het begin al een te hoog tempo te hebben, wel ontstond er een gevecht met de vierde man. Met z’n tweeën wisten ze weg te rijden van de rest van het veld. Met nieuwe persoonlijke records qua rondetijden wist Thijs nog lang de aansluiting te behouden, maar moest hem uiteindelijk toch laten gaan.
In de laatste fase van de wedstrijd had Thijs veel last van grip problemen, maar deed er alles aan om zijn rondetijd verval tegen te gaan. Na 14 rondes kwam Thijs als 5de over de finish. Tussen alle gastrijders en met grote voorsprong op de vaste BeNeLux trophy rijders. Aangezien de tweede race toch aan het einde van de dag verreden zou worden, werd er een nieuw plan gemaakt om zo hopelijk toch nog meer grip te krijgen.
Voor de tweede race had Thijs een betere start en kon gelijk in de eerste bocht de 4de plek overnemen. Helaas lukte het Thijs niet om hetzelfde gevoel als in race 1 te krijgen, maar de tijden kwamen er wel dichtbij. Tot ongeveer de helft van de wedstrijd wist Thijs de 4de positie vast te houden, maar zijn achtervolger bleek een net iets hoger tempo te hebben. Even lukte het Thijs om te volgen, maar moest toch iets tijd prijsgeven. Zo was er ook niet alleen de druk om bij zijn voorganger te blijven, maar zat er ook nog een coureur kort in zijn wiel. Tot het einde van de race stond er +0 op zijn pitbord. Gelukkig bleek Thijs hier tegen bestand en kwam zo wederom als 5de over de finish.
Zowel Thijs als het team waren hier erg tevreden mee! Zo waren niet alleen de tijden weer goed, maar was ook de gat ten opzichte van de kopgroep van de race verkleint.
Erg tevreden met beide resultaten en de progressie welke er in de race werd geboekt. Hield dit ook in dat Thijs in zijn eerste BeNeLux trophy jaar de 3de positie in de eindstand had opgeëist!
Het team en Thijs zijn dan ook blij om het BeNeLux trophy seizoen zo te kunnen afsluiten! Het is een seizoen geweest met grotendeels nieuwe circuits, waarin hij heeft laten zien deze snel onder de knie te hebben en direct met de rijders voorin mee te kunnen. Daarnaast heeft hij ook het niveau laten zien op een circuit wat het wel goed kent. Door op een mooie afstand van zijn concurrenten te eindingen.
Redelijk vroeg in het jaar zit het officiële seizoen er al op, misschien wel een beetje aan de vroege kant. Dus er wordt hard gezocht om dit seizoen nog enkele trainingen en/of wedstrijden te kunnen rijden en zo hopelijk later de winterstop in te kunnen gaan. Wanneer hier meer duidelijk over is hoort u het direct van ons.
Thijs over het weekend: ‘Het was in het begin toch even flink wennen. Voorgaande jaren kwamen we regelmatig op het TT circuit, maar dit seizoen is dat helemaal anders en komen we hier nu voor het eerst (na de voorjaarstraining in maart). Ondanks het lange wachten het gehele weekend kan ik zeggen dat we een heel goed weekend gehad hebben. Elke sessie hebben we hele goede stappen gemaakt. Zowel persoonlijk als met de afstelling van de motor. Het was namelijk een weekend waarin er weinig grip was. En om met deze omstandigheden toch nieuwe PR’s te rijden op dit circuit, denk ik toch dat we hebben laten zien dat er nog veel meer in zit. Ik ben dan ook super tevreden hiermee. Daarnaast heb ik ook laten zien, wat ik kan wanneer ik wel de juiste baankennis heb. Qua circuits is dit seizoen wel lastig geweest. Zo zijn we op veel nieuwe circuits geweest en ook op circuits welke echt niet het makkelijkst en veilig zijn om te leren kennen. Maar ik denk dat we ons hier ook goed hebben laten zien.
Al met al hebben we, ondanks de technische problemen in het begin, echt een heel mooi seizoen gehad! Ik wil dan ook echt iedereen (Het team maar ook degene die achter de schermen actief zijn of die niet in beeld willen ) bedanken die het mede mogelijk gemaakt heeft om ook dit seizoen weer te kunnen racen! Echt HARTSTIKKE BEDANKT.