Onder zomerse temperaturen werden op 23 en 24 juli de races verreden op het Belgische straten circuit in Chimay. Een onbekend circuit voor Thijs met toch wel gevaarlijke stukken erin (straatcircuit). Dit In tegenstelling met wat Thijs en het team gewend is, heeft het circuit van Chimay op enkele stukken geen uitloop en wordt er tussen muren en vangrails door gereden.
Bij de eerste kwalificatie van de BeNeLux trophy bleek dat veel coureurs hetzelfde dachten door in zowel de BeNeLux trophy in te schrijven als in het IRRC. Het IRRC is een kampioenschap waarin de wedstrijden alleen maar op stratenciruits door Europa worden verreden en waarin Thijs in Hengelo ook doormiddel van een wildcard heeft deelgenomen. Na eerst de twee verplichte rondes achter de volg auto te hebben gereden werd er al een betere eerste indruk verkregen. Maar daarna begon het pas echt en werd duidelijk dat op een stratencircuit rijden compleet anders is dan rijden op een permanent circuit.
Ronde na ronde probeerde Thijs het tempo op te schroeven, zonder risicos te nemen en dit zo veilig mogelijk te doen. Tijdens elke kwalificatie van zowel de BeNeLux trophy als het IRRC wist Thijs flinke stappen te maken. Tussen de sessies door werden ook de juiste veranderen gemaakt aan de motor. Aan het einde van de twee BeNeLux kwalificaties wist Thijs een 16de startplek te bemachtigen en in het IRRC de 15de start plek. Hier keek het team zeker tevreden naar terug, Thijs heeft zich hier als nieuwkomer goed laat zien en bouwde zijn snelheid goed op. Ondanks dat had er volgens Thijs meer in kunnen zitten, maar had er vertrouwen in dat het tijdens de wedstrijden wel goed zou komen.
’S Avonds om half 7 werd de eerste BeNeLux trophy race verreden. Thijs had een goede start en kon gelijk een aantal plekken pakken, maar voor bocht twee was Thijs te voorzichtig waardoor hij gepasseerd werd. Alleen had dit veroorzaakte echter meer gevolgen en hierdoor kwam hij niet goed uit voor de volgende bochten waardoor hij weer een paar plaatsen verloor. Omdat Thijs dit ‘te snel’ goed wilde maken, werden er in de eerste fase van de wedstrijd juist meer fouten gemaakt. Wat alleen maar tegen werkte. Gelukkig wist Thijs na enkele ronden zich weer te herpakken en kon de jacht geopend worden op zijn voorgangers. In een groep van 3 werd er flink gevochten om de 9de plek. De laatste ronde ging Thijs als 9de in, maar kon helaas een aanval niet afslaan waarna hij als 10de over de finish kwam. Zeker heel erg tevreden want van 16 naar 10 is zeker niet slecht voor een eerste race!
Op zondag waren de zomerse temperaturen nog hoger en moest ondanks de hitte toch de hoofden koel houden omdat er nog twee wedstrijden verreden moesten worden. Zo werd er begonnen met de wedstrijd van het IRRC.
Zonder warm up werd er aan deze wedstrijd gestart en de eerste rondes had Thijs moeite met in zijn ritme komen. De veranderingen welke op de zaterdag avond werden doorgevoerd zorgden voor een iets andere maar betere motor en hier moest Thijs even zijn draai op vinden. Zo kwam Thijs op plek 12 terecht en zat vlak achter de coureur op de 11de plek. Thijs had het idee dat hij een hoger tempo had, maar kon er elke keer niet langskomen en er ontstond een gevecht met drie rijders. De rijder op de 13de plek had namelijk, door het wisselen van posities, kunnen profiteren en zo de aansluiting kunnen vinden. Met de druk van achter en zelf de druk zetten op de rijder voor hem, wist Thijs in de één na laatste ronde een inhaalactie te plaatsen en zo de 11de positie over te nemen. Met de concurrenten kort achter Thijs. Werd de laatste ronde flink gepusht om deze plek vast te houden en dit lukte! Na 14 rondes kwam Thijs als 11de over de finish .
Het team en Thijs zijn erg tevreden want aan de tijden die gereden werden, was al snel duidelijk te zien dat de aanpassingen flink hadden geholpen. Er werd uitgekeken naar de tweede BeNeLux trophy wedstrijd, Thijs zou starten met nieuwe banden.
Voor de tweede BeNeLux trophy race had Thijs een mindere start dan de voorgaande wedstrijden maar een betere eerste ronde! In deze ronde konden een hoop plekken winst gepakt worden. De eerste 5 coureurs hadden helaas al een klein gat geslagen, maar Thijs voelde zich goed en had er vertrouwen in dat hij deze dicht kon rijden. Na flink aanzetten voor Thijs lukte het om de aansluiting te vinden. Helaas was het tempo van zijn voorgangers net te hoog om een effectieve inhaal actie te plaatsen. Zo kwam Thijs binnen een seconde van de vierde plaatst als 6de over de finish. Een super resultaat, het team had dit voor het weekend niet kunnen verwacht. Daarnaast werd er qua rondetijden wederom weer een flinke stap gemaakt ééntje waar zowel Thijs als het team wel trots naar terugkijken en om het weekend in Chimay zo af te sluiten is natuurlijk helemaal mooi meegenomen
Thijs over het weekend: ‘Het was een weekend om niet snel te vergeten. Eentje met veel nieuwe indrukken en situaties welke ik nog niet gewend was. Ik durf dan ook wel te zeggen dat wil wel echt een (straten)circuit is die we nog niet hebben meegemaakt, maar denk wij ons hier wel hebben laten zien dat we dit ook kunnen. Elke sessie hebben we met het team flinke stappen gemaakt, zonder tot de limiet te gaan. Een foutje op dit circuit kan namelijk flink afgestraft worden en dat wilden we voorkomen.
Daarnaast is het voor mij en ons als team een erg leerzaam weekend geweest waarin we weer een hoop geleerd hebben. Hongerig naar meer en hoe we deze leerzame curve voort kunnen zetten. Ik kijk dan ook weer uit naar de volgende wedstrijden, welke op het TT circuit verreden worden. Ook dit zal weer even wennen zijn, aangezien we hier een lange tijd (sinds afgelopen maart) niet meer geweest zijn maar heb er alle vertrouwen in dat dit goed zal komen! Ik wil in ieder geval iedereen bedanken wie ons ondersteund dit seizoen en ik hoop dat we het BeNeLux trophy seizoen in Assen mooi kunnen afsluiten.’
Het volgende evenement en tevens het laatste evenement op de kalender van de BeNeLux trophy staat a.s. vrijdag 5, zaterdag 6 en zondag 7 augustus op het programma tijdens de Jacks Racing Days op het TT circuit in Assen.
Jacks Racing Days is een gecombineerd evenement, waarbij autoraces, motorraces, races met superkarts, stunts en demonstraties elkaar zullen afwisselen.
In de BeNeLux trophy rijden de Supersport en Superbike in dezelfde klasse op het tijdschema, maar zullen apart gekwalificeerd worden.
Het tijdschema is als volgt:
Vrijdag
Kwalificatie 1: 14:10-14:35
Zaterdag
Kwalificatie 2: 8:20-8:45
Zondag:
Race 1: 8:53 14 Ronden
Race 2: 17:09 14 Ronden
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
Zoals altijd bent u van harte welkom en zal de koffie klaar staan bij onze tent!