Stond er voor het eerst sinds een lange tijd een nieuw circuit op de kalender, namelijk de Nurburgring.
De eerste training verliep dan ook best goed, direct uit de pitlane had Thijs al redelijk snel een goed tempo te pakken en probeerde van hieruit verder te verbeteren.
Eenmaal terug in de pits werd er tevreden naar de sessie gekeken. Het waren de eerste meters op een nieuw circuit en dit ging niet geheel onverdienstelijk. Zo wist Thijs zich te mengen tussen rijders welke er ook al getraind hadden. Na flink overleg met het team werd er een plan gemaakt voor de andere trainingen, met ook punten waar ook zeker Thijs nog flink wat tijd liet liggen.
In de kwalificaties werd er qua rondetijden weer een flinke stap gemaakt, maar waar andere coureurs door konden versnelden vocht Thijs met name de grip van de achterband.
Dit resulteerde dan ook in een teleurstellende 15de plek (inclusief een aantal gastrijders) op de grid.
Gekeken naar de kwalificaties werd de setup voor de race flink veranderd om zo meer grip te creëren. Voor de race had Thijs dan ook weer een goede start, maar koos helaas de verkeerde kant bij de eerste over haakse bocht. Waardoor hij volledig in het gedrang terecht kwam, als snel werden deze posities weer terug gewonnen en werd er geprobeerd om op zijn voorgangers in te lopen.
Zo gaf Thijs achteraf aan dat de veranderingen aan de motor stukken beter aanvoelde, met name op acceleratie, maar dat het wel een andere manier van rijden vergde.
Na in de laatste rondes nog een flink gevecht te hebben gehad. Trok Thijs aan het langste eind en kwam als 13de over de finish. Niet een positie waar Thijs graag om zou willen strijden, maar gezien de geringe rijtijd en de veranderingen welke er gemaakt zijn ook niet geheel verkeerd.
Voor de warm up zondag ochtend werd er nog een kleine verandering doorgebracht welke ervoor zou moeten zorgen, om met name in het langzame gedeelte de motor comfortabeler te maken. Ondanks dat de warm up van korte duur was, werd er erg nuttige informatie verzameld welke meegenomen kon worden richting de tweede race.
Vlak voor de race begon het echter te regenen, waardoor er gewisseld moest worden naar regenbanden en er voor het eerst in de regen gereden moest worden op dit circuit. Na zeer snel werk van het team, stond de motor optijd klaar om de baan op te gaan.
Helaas ging het na 4 bochten in de outlap flink mis, zonder enige waarschuwing of momentje werd Thijs met een flink highsider van de motor af gegooid. Waardoor er dus ook een vroegtijdig aan de tweede wedstrijd kwam.
Gelukkig kwam Thijs er op een flink zere heup en zij er ongeschonden vanaf. De motor had echter wel wat meer schade, maar wel allemaal wat goed te repareren valt voor het eerst volgende evenement.
Thijs over het weekend: ‘Als eerste vond ik het een erg mooi circuit om een keer op te mogen rijden en zou hier zeker wat vaker terug willen komen.
Wat het race weekend betreft ben ik wel een beetje teleurgesteld. We gingen namelijk erg goed van start, maar maakte helaas gedurende het weekend enkele foutes keuzes welke qua posities flink werden afgestraft. Het positieve daarnaast is wel dat we goede richting wel gevonden hebben (met nuttige informatie), maar dat dit helaas door de geringe rijtijd wel op het laatst gebeurde. Dus dat geeft mij wel goede hoop en zal het kijken worden of dit ook op de andere circuits zal helpen.
Over race 2 kan ik uiteraard erg kort wezen. Ook aan de data kunnen we niks geks vinden, dat ik deze crash mogelijk zelf veroorzaakt zal hebben. Mag dit niet gebeuren. Het is dan ook een crash waar ik heel erg van baal. Gelukkig ben ik er zelf redelijk ongeschonden vanaf gekomen.
Ik zal dit weekend ook maar snel achter me laten en mij gaan focussen op het komende evenement in Assen.’
A.s. weekend, 16 t/m 18 juli, staat het eerst volgende evenement op de kalender. Deze zal verreden op het TT circuit in Assen. In tegenstelling tot alle andere wedstrijden op het TT circuit is dit een meerdaags evenement, met op vrijdag de trainingen en zaterdag & zondag de wedstrijden.
Het tijdschema ziet er dan ook als volgt uit:
Vrijdag:
- Vrije training: 10:20
- Kwalificatie 1: 15:25
- Kwalificatie 2: 18:10
Zaterdag:
- Warm up: 10:50
- Race 1: 16:10
Zondag:
- Warm up: 13:35
- Race 2: 17:54
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
Ook is publiek weer toegestaan! Het enigste wat benodigd is, is een volledig vaccinatie bewijs via de CoronaCheck app of een testbewijs.
Net zoals alle andere jaren, kunt u ons weer vinden in pitbox 15!