Op zaterdag 5 juni stond na lang wachten de eerste race op het programma. Na een aantal dagen ervoor 2 positieve testdagen te hebben afgewerkt, waarin veel geprobeerd is. Werd er positief naar de eerste wedstrijd gekeken.
Door de vele regenval op de zaterdag ochtend, werd het programma met een uur opgeschoven om de baan vrij te maken van het vele water en de veiligheid te waarborgen voor de coureurs. Het uitstellen van het programma zorgde er wel voor dat de baan voor de eerste kwalificatie volledig droog was.
Kwalificatie 1 ging daarin tegen niet helemaal naar wens. Na een verkeerde keuze was het erg lastig om de rondetijden te rijden en was Thijs erg in gevecht met de motor.
Aan het einde van de kwalificatie moest Thijs dan ook genoegen nemen met een 7de plek. Hier was zowel Thijs als het team niet tevreden mee en waren ervan overtuigd dat het beter kon. Zo werd er een nieuw plan gemaakt voor de tweede kwalificatie.
Het plan voor kwalificatie 2 werkte. Thijs voelde zich een stuk beter op de motor en deze voelde ook beter aan. Dit was dan ook direct terug te zien in de rondetijden. Deze waren constant flink sneller dan in de eerste kwalificatie.
Thijs wist zich deze kwalificatie dan ook een 6de plek op de start grid halen. Een resultaat, maar ook de rondetijd, waar iedereen blij mee was. Alleen zeker nog sneller moest en eigenlijk ook zou moeten kunnen. Na het analyseren van de training werden de verbeter punten meegenomen naar de wedstrijd.
Voor de race had Thijs vanaf plek 6 een goede start en kon als derde de eerste bocht induiken. Qua rondetijden had Thijs nog niet helemaal de aansluiting met de kopgroep, dus eerste rondes stonden in het teken van zo lang mogelijk blijven aanpikken. Helaas moet hij de eerste ronde al een plek plekken teruggeven.
Eenmaal op de 6de plek beland probeerde Thijs nog een stap te maken en zo goede informatie te verzamelen, maar na een ronde 5 a 6 had Thijs totaal geen grip meer aan de achterkant en was de band volledig stuk gereden. Het gat zowel voor als achter Thijs was echter flink en hij besloot om geen onnodige risico’s te nemen en de race uit te rijden op de 6de positie.
Er wordt dan ook positief terug gekeken op het eerste wedstrijd weekend. Er zijn weer stappen gemaakt en het goede gevoel met de motor begint weer terug te komen. Wel zal er in de tussen periode hard gewerkt worden om het banden slijtage tegen te gaan.
Thijs over eerste wedstrijd: “Altijd is de eerste keer van het seizoen toch weer even spannend. Ik had een goede start, maar wist dat ik het tempo van de kopgroep nog niet helemaal had moest de eerste ronde toch een paar plekken teruggeven. Vanaf dat moment probeerde ik mijn eigen race te rijden, maar halverwege de wedstrijd nam de grip achter flink en werd het moeilijk om de rondetijden te blijven rijden. Ik probeerde het gat achter mij te consolideren en dat lukte, waarna ik als 6de of de streep kwam. Dit weekend hebben we zeker weer een goede stap gemaakt, waar ik erg tevreden mee ben. Wel moeten we nog flink aan de bak, om het bandenslijtage probleem tegen te gaan. Maar hebben al goede ideeën hoe we dit aan willen gaan pakken. “
De volgende race op de kalender zal op 18t/m20 juni verreden worden in het Duitse Oschersleben. Een circuit waar Thijs een veel succes heeft gehad, maar ook een hoop pech.
Het tijdschema voor Oschersleben is als volgt:
Vrijdag 18 juni
- Vrije training: 14:50-15:10
- Kwalificatie 1: 17:40-18:00
Zaterdag 19 juni
- Kwalificatie 2: 11:10-11:30
- Race 1: 17:25-18:00
Zondag 20 juni
- Warming up: 8:50-9:00
- Race 2: 11:30-12:05
Het volledige tijdschema kunt u hier vinden.
Publiek zal naar alle waarschijnlijkheid ook in Duitsland nog steeds niet mogelijk zijn. Maar het team zal er alles aan doen om er weer een mooi weekend van de maken en de stijgende lijn voort te zetten.