Na een lange periode van heel hard werken, staat de nieuwe BMW er eindelijk in volledige race trim erbij. Thijs kon dan ook niet wachten om weer op de motor te stappen. Op een circuit waar Thijs ook al enige successen heeft gehad.
Helaas begon het weekend met regen, waardoor de eerste trainingen volledig in het water vielen. Thijs besloot dan ook geen onnodige risico’s te nemen en stap voor stap te kijken hoe de nieuwe elektronica reageert in bepaalde situatie’s. Elke ronde werden er stappen gemaakt maar helaas niet in de snelheid die zowel Thijs als het team graag wilde. In alle trainingen en kwalificatie’s wist Thijs een vierde tijd neer te zetten. Een goede uitgangspositie voor de wedstrijd.
Voor de eerste race had Thijs een erg goede start en kon vanaf de vierde plek kopstart pakken. Aangezien de eerste drie toch nog een stap sneller waren, wist Thijs dat het vasthouden van deze positie moeilijk zou zijn. Na twee rondes werd Thijs dan ook weer terug verwezen naar de 4de plek. Deze positie wist Thijs tot het einde van de wedstrijd vast te houden en zo als 4de over de finish te komen. Een nette positie volgens het team. Alleen ging dit niet zonder problemen. Met het uitkomen van de aller laatste bocht de laatste ronde sloeg de motor plots af. Met geluk had Thijs genoeg snelheid om de motor met de koppeling ingeknepen over de finish lijn te rollen en hem veilig na de finish lijn aan de kant te zetten.
Direct bij terugkomst maakte Thijs duidelijk dat het een elektrische storing was, zodat er snel gezocht kon worden naar een oplossing. Na even zoeken werd naar vermoeden het probleem gevonden. Ook werden er flinke veranderingen aan de afstelling gemaakt. Aan de hand van deze veranderingen werd er een planning gemaakt om deze te testen op de zaterdag ochtend.
Helaas viel de gemaakte planning op vrijdag avond helemaal in het water. Geheel onverwacht regende het namelijk toch. Gedurende de nacht waren de weersvoorspelling volledig veranderd. Gelukkig bleven de voorspellingen voor de middag droog, waardoor er werd besloten geen onnodige risico’s te nemen tijdens de natte warming up. Velen concurrenten dachten er hetzelfde over, waardoor er weinig actie op de baan was. Hier baalde zowel het team als Thijs erg van, aangezien droge rijtijd zo hard nodig is om de veranderingen aan de afstelling te testen.
Voor race 2 had het team een mooie strategie gemaakt om samen met de veranderingen aan de motor weer een stap te kunnen maken. Echter begon de wedstrijd al met een tegen slag. In de warm up sloeg de motor net als in race 1 af. Zo snel mogelijk probeerde Thijs de motor te resetten, om zo hopelijk toch aan de wedstrijd te kunnen deelnemen. Uit voorzorg en met name zijn veiligheid besloot Thijs om uit de pitstraat te starten en niet vanaf de startgrid. Want mocht de motor in de aller eerste bocht zijn afgeslagen had het flink mis kunnen gaan met een volledig startgridS
Thijs stelde zich netjes op aan het einde van de pitstraat, maar waarschijnlijk door een communicatie fout lieten ze hem veel te lang wachten voordat hij de baan op kon gaan. Eenmaal op de baan deed Thijs er alles aan om zoveel mogelijk plekken goed te maken en dit lukte, totdat halverwege de race de motor opnieuw afsloeg met een elektronische stroring en Thijs hem niet meer aan de gang kreeg.
Waardoor er helaas een DNF achter zijn naam kwam te staan.
Zowel Thijs als het team baalde hier extreem van, aangezien ze echt hadden gedacht een stap te kunnen maken en aan de hand van het gevoel van Thijs dit ook zo leek. Maar helaas blijft het een mechanische sport en kunnen er dingen misgaan.
Thijs over het weekend: ‘Wat een weekend was het weer, het zit ons dit jaar nog niet echt mee. Of het weer zit tegen of we hebben de motor nog niet helemaal zoals we hem graag willen hebben. Maar naar het begin van het weekend kijk ik wel positief elke sessie maakten we mooiste stappen. Dat resulteerde dan ook op een vierde startplaats. Over race 1 ben ik niet geheel tevreden, wel met de positie waarop we zijn geëindigd, maar had graag dichter op de kopgroep willen zitten. Met geluk kwam ik nog wel over de finish. Over race 2 kan ik vrij kort zijn en dat ik er toch wel erg van baal, maar misschien is dit ook wel het risico dat we hebben genomen door zo snel al op dit model te stappen. Het is een mechanische sport en helaas kunnen dit soort dingen gebeuren, maar dat maakt het helaas niet minder vervelend.
Er zit dan ook niks anders op dan dit weekend snel achter me te laten en de focus te leggen op de komende wedstrijd op het TT circuit.
Afgelopen week is het team dan ook hard bezig geweest om het probleem te verhelpen en met wat hulp lijkt het probleem te zijn gevonden. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om ergens te gaan trainen, om te kijken of het probleem ook echt verlopen is. Dus dit zal getest moeten worden tijdens de eerst volgende wedstrijd.
De volgende wedstrijd wordt verreden op zaterdag 14 september op het TT circuit in Assen, waar voorafgaand er op de vrijdag nog een aantal extra training afgewerkt zullen worden.